5 lutego 2019

RAILAY BEACH W TAJLANDII

Railay Beach to jedne z najbardziej znanych plaż w Tajlandii. Miejsce do którego swoje kroki kieruje chyba każdy odwiedzający ten region. O Railay mówi się, że to najpiękniejsze plaże świata, z białym piaskiem, krystalicznie czystą wodą, otoczone wapiennymi klifami. Odcięte od reszty świata. Idealne miejsce na rajskie wakacje. Ale czy na pewno?

Longboaty na Phra Nang Beach
Plaża Railay East: po lewej odpływ, po prawej nadmorska ścieżka spacerowa.

Railay Beach jest tak znane, że każdy chce postawić tutaj swoją stopę. W rezultacie na małej powierzchni zostało zbudowanych tak wiele hoteli i restauracji, że jeden płot dosłownie opiera się o drugi. Rajskie plaże (kiedyś na pewno były rajskie) dzisiaj są zatłoczone do granic możliwości. Railay wydaje się zbyt małe do przyjęcia tak dużej ilości ludzi (a zaznaczę, że my byliśmy jeszcze przed sezonem).

Railay East: ścieżka spacerowa i odpływ

Odpływ na Railay East

Małpy na ścieżce prowadzącej z Railay West do Railay East

Dodaj napis
Railay West

Odpływ na Railay East

Railay to półwysep otoczony wysokimi górami i można dostać się tam tylko drogą morską - jedną z tradycyjnych tajskich łodzi, które pływają co chwila z portu w Ao Nang/Krabi.

Railay znajdują się cztery plaże. Railay West - główna plaża, słynąca z krystalicznie czystej wody i otaczających ją skał (w czasie naszej wizyty skały oczywiście były, woda jednak krystalicznie czysta nie była - nawet patrząc przez różowe okulary). Kolejna plaża Railay East, to w zasadzie nie plaża na wybrzeże z nadmorską trasą spacerową (słowo deptak lub promenada byłoby zbyt wyolbrzymione). Pełno tutaj hoteli, sklepów, restauracji. Co ciekawe można tutaj zaobserwować zjawisko przypływów i odpływów. Rano kiedy przypłynęliśmy na Railay East łódki stały w błocie, traktory z przyczepami odbierały turystów z łodzi zacumowanych kilkadziesiąt metrów od brzegu. Popołudniu woda sięgała już do samej "promenady", wszystkie porozrzucane wcześniej w błocie łodzie łagodnie kołysały się na wodzie.

Z Railay East łatwo dostać się na Phra Nang Beach, podobno jedną z najpiękniejszych plaż świata. I choć uroku faktycznie nie można jej odmówić, to ilość turystów zdecydowanie przewyższa ilości przepustowe tego miejsca, przez co całkowicie traci swój charakter.

Na półwyspie znajduje się jeszcze jedna plaża - Ton Sai Beach, na której nie byliśmy, a powinniśmy, bo tam podobałoby nam się najbardziej (tego jestem pewna). Jest to mała plaża tuż obok Railay West z równie pięknymi widokami za to z nieporównywalnie mniejszą ilością turystów, a co za tym idzie ciszą i spokojem.

Railay East w czasie odpływu

Jaskinie przy plaży Phra Nang Beach

Odpływ na Railay East i traktory transportujące ludzi z łodzi

Phra Nang Beach

Jaskinia Księżniczki na Phra Nang Beach

Pływająca restauracja na Phra Nang Beach

Railay East w czasie przypływu, wody zdecydowanie więcej.

My na Railay spędziliśmy jeden dzień. Przypłynęliśmy z Ao Nang rano i wróciliśmy wieczorem. Przeszliśmy całą trasę spacerową na Railay East, przeczekaliśmy tropikalną ulewę w jednym z hoteli, odwiedziliśmy Phra Nang Beach i Railay West. Najwięcej czasu spędziliśmy na  Phra Nang Beach zwiedzając znajdujące się tam jaskinie oraz najzwyczajniej w świecie nic nie robiąc. I jeden dzień w zupełności wystarczył. Bardzo cieszyłam się, że nie zaplanowaliśmy tam noclegu (a mieliśmy to w planach). Alternatywą dla tego małego centrum turystycznego (z wszystkimi plusami i minusami takich miejsc) może być Ton Sai Beach, o której wspominałam. Może tam opcja noclegu byłaby do przyjęcia.

INFORMACJE PRAKTYCZNE (info z listopada 2018):

TRANSPORT:
Na Railay Beach można dostać się łodzią z Ao Nang lub z Krabi. My płynęliśmy z Ao Nang. Cena za osobę: 200 Thb/ za dwie strony. W łódce zazwyczaj pytają na którą plażę chcecie płynąć. My wysiedliśmy i wracaliśmy z Railay West.

RESTAURACJE:
Na półwyspie znajduje się bardzo dużo restauracji. Od restauracji w luksusowych hotelach, przez małe knajpki, których najwięcej znajdziecie na Railay East, po łodzie- restauracje, których bez liku na plaży Phra Nang Beach.