24 lipca 2020

PARK KRAJOBRAZOWY DOLINY BOBRU CZ. I

Park Krajobrazowy Doliny Bobru odwiedziliśmy w czerwcu przy okazji wyjazdu na agaty. Rok temu jesienią oprócz poszukiwań agatów zwiedzaliśmy Krainę Wygasłych Wulkanów, teraz chcieliśmy zobaczyć coś innego zdecydowaliśmy się więc na zakwaterowanie i zwiedzanie w sąsiednim Parku Doliny Bobru. Początkowo wydawało mi się, że możemy nie znaleźć tam atrakcji wypełniających nasze dni, ale jak się okazało ciekawych miejsc było bez liku. Nie udało nam się odwiedzić wszystkich. Choć były też miejsca w które wracaliśmy.

Park Krajobrazowy Doliny Bobru obejmuje dolinę rzeki od Lwówka Śląskiego, przez Wleń, aż po Jelenią Górę i Świerzawę i Starą Kamienicę. My poruszaliśmy się na trasie Lwówek Śląski - Jelenia Góra z noclegiem w miejscowości Stara Kamienica.

Wyjazd rozpoczęliśmy od Lwówka Ślaskiego, będącego stolicą agatów, gdzie każdego lata odbywa się impreza poświęcona tym minerałom "Lwóweckie Lato Agatowe". Do miasta trafiliśmy późnym popołudniem, zrobiliśmy mały spacer cichymi wyludnionymi ulicami sennego miasteczka i pojechaliśmy kilka kilometrów dalej zobaczyć jeden z wielu pałaców tej okolicy - Pałac Brunów. Na zabytkowy kompleks składają się trzy budynki: pałac, oficyna i powozownia. Dzisiaj w pałacu funkcjonuje hotel z restauracją i strefą spa.

Będąc w okolicy Lwówka Śląskiego warto wybrać się do Szwajcarii Lwóweckiej, gdzie możemy podziwiać piaskowe formy skalne, przypominające Góry Stołowe. Nam niestety skończył się dzień i nie udało nam się odwiedzić tego miejsca.

Za centralną część parku uchodzą tereny Wlenia. We Wleniu warto odwiedzić Rezerwat Przyrody Góra Zamkowa oraz górujące nad miastem ruiny średniowiecznego zamku, powstałego na skałach na których możemy zobaczyć ciekawe lawy poduszkowe, świadczące o wulkanicznej przeszłości tych rejonów. Po przeciwnej stronie rzeki znajdziemy kolejną perełkę Wlenia Pałac Książęcy, otoczony klimatycznym parkiem.

Będąc we Wleniu ruszyliśmy jeszcze do pobliskiej miejscowości Przeździedza, gdzie znajduje się Góra Agatowa, dla tych co lubią pobawić się w poszukiwania, ale też dla tych co chcieliby pójść na ciekawy spacer - miejsce idealne. Tym bardziej, że w okolicy płynie Bóbr i można zrobić przerwę lub cały piknik nad rzeką.

Najwięcej atrakcji Doliny Bobru znajdziemy w okolicach Jeziora Pilchowickiego, Pałac w Maciejowcu, zaporę na rzece, unikatową Wieżę Rycerską w Siedlęcinie czy Perłę Zachodu, schronisko PTTK, które nas zauroczyło. Szczególnie pięknie jest o poranku lub przed południem, kiedy jest jeszcze spokój i cisza i mgły unoszące się nad rzeką. My do schroniska dotarliśmy dwukrotnie. Raz pieszo z Jeleniej Góry, przepięknym szlakiem wzdłuż rzeki. Wędrówka sama w sobie była rewelacyjna, piękną, komfortową ścieżką wraz z biegiem rzeki w cieniu wysokich drzew. Na końcu trasy czekał nas pyszny obiad w Perle Zachodu i soczyście zielone widoki Doliny Bobru.

Na tym wyjeździe przemierzaliśmy drogi Doliny Bobru kilka razy, mieszkaliśmy w Agroturystyce w Starej Kamienicy, jeździliśmy do sąsiedniej Krainy Wygasłych Wulkanów w poszukiwaniu agatów i zwiedzaliśmy okoliczne pałace.
Nie widzieliśmy wszystkiego, ale to co zobaczyliśmy w pełni nas usatysfakcjonowało. Wyjazd nie był długi, a pełen różnorodnych atrakcji i wrażeń.

INFORMACJE PRAKTYCZNE:

ATRAKCJE:

• Miasta - odwiedziliśmy Lwówek Śląski, który tak jak pisałam najbardziej warto odwiedzić w lipcu podczas Agatowego Lata (zazwyczaj w drugiej połowie miesiąca); Wleń, Jelenią Górę
  • Pałac Brunów: wstęp na teren jet bezpłatny, obecnie znajduje się tam hotel oraz restauracja. W restauracji hotelowej zjedliśmy dobry (dosyć drogi i bardzo eleganciki) obiad.
  • Wleń: Góra zamkowa i ruiny zamku i pałac Lenno. Wstęp do zamku jest płatny 7 pln/os. Tuż obok zamku znajduje się Pałac Lenno, w którym funkcjonuje hotel i mała kawiarnia.Z uwagi na pandemię we Wleniu zamknęły się istniejące tam restauracje i kawiarnia w pałacu była jedyną możliwością zjedzenia czegoś. Pałac Książęcy znajduje się po drugiej stronie rzeki, obecnie funkcjonuje w nim hotel.
  • Jezioro Pilchowickie: nad jeziorem znajdziemy plaże, wypożyczalnie łódek czy kajaków. Ale przede wszystkim przy trasie wzdłuż jeziora znajdziemy ciche spokojne polany, piękne aleje stary drzew czy ogromne pomnikowe drzewa rosnące w środku pastwiska.
  • Wieża Rycerska w Siedlęcinie: to jeden z najważniejszych średniowiecznych zabytków w Polsce . Mająca 700 lat budowla fascynuje średniowiecznymi malowidłami z legendą o sir Lancelocie z Jeziora.Nam niestety nie było dane teraz odwiedzić wieży wewnątrz.
  • Schronisko PTTK Perła Zachodu: położone na skarpie nad Jeziorem Modrym to jedno z najpiękniejszych schronisk jakie widziałam. Wygląda jak mały, drewniany zamek położony na zboczu nad wodą. Do schroniska dotarliśmy szlakiem z Jeleniej Góry (parking tuż przy wzgórzu Krzywoustego). Wzdłuż rzeki prowadzi rewelacyjna ścieżka spacerowa i rowerowa - prosto do Perły Zachodu.

ZAKWATEROWANIE:
Jako bazę wypadową obraliśmy agroturystykę w miejscowości Stara Kamienica.