24 listopada 2013

WILNO: SIERPNIOWA SOBOTA NA WSCHODZIE

Przy okazji naszego krótkiego pobytu na Suwalszczyźnie (o którym już pisałam) na jeden dzień wyskoczyliśmy do Wilna. Upalna, sierpniowa sobota dostarczyła nam niemałą garść wrażeń. Zwiedzaliśmy, spacerowaliśmy, objadaliśmy się ziemniaczanymi potrawami, oglądaliśmy startujące balony starając się wykorzystać ten dzień do granic możliwości.

Litewski rolnik i towarzystwo. Osobiście liczyłam te bociany, było ich ponad 50.
Nad Niemnem...

Po niekończącej się drodze kiedy dotarliśmy w końcu do miasta, pierwsze kroki skierowaliśmy w stronę Bazyliki i znajdującej się nieopodal starówki, po której włóczyliśmy się bez konkretnego celu.

Cel pojawił się dopiero gdy zgłodnieliśmy, zaczęliśmy wtedy szukać miejsca na obiad. W informacji turystycznej polecono nam restaurację Cili Kaimas, gdzie serwują tradycyjne litewskie jedzenie. I faktycznie wybór dań był ogromny, a większość karty menu zapełniała lista różnorodnych potraw z ziemniaków. Wybraliśmy kilka z nich m.in. cepeliny i kugiel. Jedzenie bardzo smaczne, sympatyczna atmosfera, a sama restauracja godna polecenia.

Kiedy słońce schodziło coraz niżej i upał stawał się mniej męczący pojechaliśmy pod tzw. zakątek gotycki, gdzie znajdą się dwa przeurocze kościoły (Św. Anny i Św. Franciszka) oraz sąsiadujący z nimi pomnik Mickiewicza.

Na zakończenie wileńskich spacerów udaliśmy się pod Ostrą Bramę, gdzie udało nam się wejść rzutem na taśmę, na chwilę przez zamknięciem.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze na chwilę w jednym z parków w którym odbywały się starty balonów. Chętni mogli podziwiać miasto z lotu ptaka w promieniach zachodzącego słońca.

Wyjeżdżając już z miasta, zatrzymaliśmy się dosłownie na chwilę przy Cmentarzu na Rossie, który obeszliśmy w mgnieniu oka. Podczas mojej pierwszej wizyty w Wilnie, kilka lat temu "zwiedziłam" ten cmentarz bardzo dokładnie i muszę powiedzieć, że miejsce to ma swój specyficzny klimat i jest jednym z moich ulubionych w Wilnie.