16 lipca 2018

JEZIORO BRAIES: NAJPIĘKNIEJSZE JEZIORO DOLOMITÓW?

Nasz pobyt w Dolomitach rozpoczęliśmy w regionie Alta Pusteria, który zwiedzaliśmy przez kolejne dwa dni. Na pierwszy ogień poszło podobno najpiękniejsze jezioro Dolomitów - Lago di Braises  lub Pragser Wildsee.

Jezioro położone jest w rezerwacie przyrody Fanes-Sennes-Braies (Prags) na wysokości prawie 1500 metrów. Jest to część Dolomitów, która wpisana jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Jezioro posiada dwie nazwy włoską (Lago di Braies) oraz niemiecką (Pragser Wildsee). Różnica w nazwach wynika z położenia jeziora w Południowym Tyrolu, który niegdyś był w granicach Austrii, i choć dzisiaj należy do Włoch 70% mieszkańców nadal rozmawia w domach po niemiecku i posiada niemiecko brzmiące nazwiska.

Mówi się, że jest to najpiękniejsze jezioro Dolomitów, tego niestety nie jestem w stanie potwierdzić, ponieważ nie widzieliśmy wszystkich aby mieć porównanie. Na pewno jest to jezioro z jednym z najłatwiejszych dojazdów, dostępne dla wszystkich. W niedzielne przedpołudnie na szlaku dookoła jeziora były tłumy i to zdecydowanie odjęło mu trochę uroku. Tłumy niedzielnych spacerowiczów to zdecydowanie nie nasze klimaty.

Pomimo wszystko ruszyliśmy w drogę. Dookoła jeziora prowadzi bardzo łatwy spacerowy szlak z pięknymi widokami. Początkowo biegnie on płaską drogą, aby mniej więcej w połowie drogi (kiedy za sobą mamy już połowę jeziora i ruszamy jego drugiem brzegiem) zmienić się w drewnianą ścieżkę poprowadzoną zboczem wzgórza, skąd moim zdaniem były najlepsze widoki. I najmniej ludzi :)

Błękitno-zielona tafla wody pięknie odbijała górujące nad jeziorem szczyty i soczyście zielone lasy. Było pięknie, choć zdecydowanie wybraliśmy nieodpowiednią porę na wizytę w tym miejscu (ale planując trasę, wybieraliśmy mniejsze zło). W niedzielne przedpołudnie pięknego czerwcowego dnia, nad tym jeziorem chyba nie mogło być lepiej.

INFORMACJE PRAKTYCZNIE:

Nocowaliśmy w miejscowości Villabassa (Niederdorf), skąd do jeziora mieliśmy rzut kamieniem. Aby do niego dojechać kierujemy się w stronę miejscowości San Vito i potem za znakami. Dojazd jest bardzo dobrze oznakowany.

Tuż przy jeziorze znajduje się kilka parkingów. Z najbliższego parkingu do jeziora jest zaledwie 500 metrów asfaltem. Koszt parkingu 5 EUR/ za dzień.

Szlak dookoła jeziora jest łatwy i powinien zająć około godziny, chyba, że (tak jak my) robicie liczne postoje na zdjęcia, wtedy trochę dłużej.
Na samym początku szlaku znajduje się przystań dla łódek, gdzie można wypożyczyć jedną z nich.
Koszt wypożyczenia łódki na pół godziny 15 EUR, na godzinę 25 EUR (ceny aktualne w czerwcu 2018).